در دولت حضرت مهدی (عج) هرکس ارزشمند تر است منصبش هم بالاتر است و کسانی که با دروغ و نفاق به جایی می رسند، در حکومت حضرت مهدی (عج) جایی ندارند.

شب دوم

موضوع "رابطه مهدویت و عزت"

دومین شب از مراسم دهه اول صفردر حسینیه ارگ با قرائت کلام وحی، بیان احکام طهارت ظاهری توسط حجت السلام گنج کریمی، سخنرانی استاد شایق (با موضوع رابطه مهدویت و عزت) و مداحی سید محمد صادق نصیری برگزار شد. مراسم شب شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) نثار روح مطهر شهید علی عسکری گردید.

استاد حاج محمد رضا شایق رابطه مهدویت و عزت را اینچنین تبیین کرد وگفت: یکی از مسائلی که در دوران حاکمیت صلحا در عصر مهدوی جلوه گری دارد، این است که انسان‌های عزیز در حکومت مهدوی عزیز و انسان‌های ذلیل، ذلیل می‌شوند و این یک قاعده کلی درحکومت حضرت مهدی (عج) است. امکان ندارد درحاکمیت باطل، اولیای خدا عزیز باشند مگر در موارد نادر مثل زمان حضرت یوسف.

یکی دیگر از مسائل در دوران حاکمیت حضرت مهدی (عج) این است که ضد ارزش‌ها، ضدارزش و ارزش‌ها، ارزش می‌شود.

 

دکتر محمدرضا شایق در ادامه گفت: امام علی (ع) در خطبه 32 نهج‌البلاغه انسان‌های پاک در جامعه مسخ شده را اینگونه معرفی می کنند که: مردانی که یاد بازگشت (معاد) چشمانشان را (به دنیا) بسته، آنها انسانهای مطرود و فراری از جمع هستند، مثل انسان بیمناک، قلع و قمع شده و ساکتی که دهانش را بسته‌اند، تقیه و ترس از جان در مقابل دشمن چنان دهانشان را بسته که پنهان شده‌اند و ذلت آنها را فراگرفته است، آنقدر مردم را پند داده‌اند که ملال آورده‌اند و چنان مورد قهر قرارگرفتند که ذلیل شدند، آنقدر از آنها کشته شد که تعدادشان کم شد و... درحاکمیت باطل اولیای خدا ذلیل می‌شوند.

 این استاد دانشگاه گفت: علت اینکه درحاکمیت باطل اولیای خدا ذلیل می‌شوند این است که 1- افرادی که دشمن خدا هستند حاکم می‌شوند. 2- چون حاکمان باطل هستند حالت "زیغ" اتفاق می افتد یعنی ضد ارزش‌ها ارزش می‌شود در جامعۀ زیغ‌آلود انسانهای خوب مورد احترام نیستند، فردی که حجاب دارد یا محاسن دارد یا حافظ قرآن است یا در مجالس حرام شرکت نمی‌کند، مورد بی محبتی و استهزاء قرار می‌گیرد. 3- نه تنها ارزش و ضد ارزش جابجا می‌شود بلکه به مرتبه ارزش‌ها نیز توجه نمی‌شود.

وقتی ارزشی مثل ملی‌گرایی جای ایمان به خدا قرار گرفت "عصبیت" ایجاد می‌شود. این یعنی جابجایی ارزشها. هر چیز در جای خود ارزش دارد اگر بین چشم و دست در ماندن تعارض شد ارزش چشم بیشتر از دست می‌شود. رابطه بین ملی گرایی و ایمان به خدا هم این چنین است.

 

وی گفت: در دولت حضرت مهدی (عج) هرکس ارزشمند تر است منصبش هم بالاتر است و کسانی که با دروغ و نفاق به جایی می رسند، در حکومت حضرت مهدی (عج) جایی ندارند. حاکمان از جنس مالک، سلمان و ابوذرها هستند. سبک امام مهدی(ع) درحاکمیت به گونه‌ای است که امکان ندارد یک منافق عزیز شود. و این حاکمیت دقیق در مسیر حق و عدالت است. پس باعث عزّت مؤمنین می‌شود و این امر در حکومت امام مهدی (ع) تحقق می‌یابد.

"أین معز الاولیاء و مذل الاعداء" حضرت مهدی (عج) هستند. حال وظیفه ما برای تحقق حکومت مهدوی این است که ارزش‌ها را بشناسیم و به انسان‌ها به اندازه ارزششان اهمیت بدهیم تا واقعه‌ای مثل کربلا رخ ندهد و سر ولی خدا در تشت قرار نگیرد. . . . . .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا